Folklór na Kysuciach

27.05.2011 05:36

Náhoda ma priviedla k zaujímavej príležitosti: podieľať sa na mapovaní folklórnych súborov  a skupín v oblasti Kysúc. A tak sa v spoločnosti šarmantnej slečny zaoberajúcej sa literárnou podobou tohoto projektu potulujem s kamerou v ruke po Kysuciach a zaznamenávam na videopásky výsledky tvorivého snaženia nositeľov dávnych tradícií slovenského pospolitého ľudu. A hoci som už dlhé roky účastníkom najrozličnejších  folkloristických podujatí, prvé bezprostredné dotyky s kysuckým folklórom ma šokovali.

Šok prvý: Optimistickí nadšenci v krásnych krojoch, úžasné pásma z čias častokrát ešte pohanských o dávnych zvykoch z oblasti duchovnej i pracovnej, čarovné piesne ktoré som ešte jakživ nepočul, hudba čo aj drevené nohy rozhýbe a žilky rozihrá ....

Šok druhý: Záujem domácej verejnosti. Ľudia prejdu okolo ako keby boli hluchí a slepí. Keby to bol nejaký stupidný televízny program, tam by ich bolo určite viac.

Šok tretí: Absolútne žiadna informácia o jednotlivých folklórnych skupinách. Ujo Google sa môže aj zblázniť. Veď akoby aj voľačo našiel, keď stránka neexistuje. Vraj my to už nevieme s tými PC, my sme už starí, nemá nám to kto spraviť ... Pre také voľačo mám pochopenie a dokonca tomu aj rozumiem. Ale prečo ani oficiálna webová stránka obce či mesta sa ani len slovíčkom nezmieňuje o takejto činnosti na svojom území je pre mňa záhadou. Žeby nechcené deti? Ech, smutné to časy veru žijeme.

Ešteže nás títo folkloristickí nadšenci vedia svojimi vystúpeniami potešiť a naliať do nás elán a životný optimizmus. Teda aspoň do tých, čo o to stoja.

(c) 2008 Paveliatko

Tvorba web stránok zdarmaWebnode